Česká kinematografie je příliš opatrná, shodli se režiséři
Filmaři Tomasz Wiński, Šimon Holý a Tereza Vejvodová před časem sepsali manifest Nová česká intimita, ve kterém kritizují současnou úroveň tuzemské filmové tvorby. První dva jmenovaní spolu s dalším režisérem Adamem Sedlákem proto na Filmovce mluvili v úterý v Klubu kultury o vizích pro budoucnost, změnách v systému rozdělování financí a odvaze točit “troufalé” snímky.
„Co nás na obrazu naší současné kinematografie bolí, je jakási opatrnost jak tvůrců, tak producentů a institucí, které filmy financují. To znamená, že my se bojíme psát odvážněji, protože producenti se obávají, že na naše projekty nedostanou peníze od zodpovědných institucí,“ vysvětluje Wiński. „Kvůli tomu začínáme sami sebe cenzurovat,“ dodal.
Autory kritik na úroveň českého filmu trápí mimo jiné i fakt, že v posledních dvaceti letech tuzemské filmy nezaznamenaly úspěch na největších filmových festivalech. Aby se to změnilo, vyzývají k vystoupení z pohodlných schémat, zastaralých škatulek a všeobjímajících klišé. Za výjimku v nelibém trendu Wiński označuje Nabarvené ptáče Václava Marhoula.
Filmaři, kteří výzvu sepsali, v posledních letech natočili pět filmů, které oni sami označují za nedokonalé. Snímky se podle nich přesto snaží domácí kinematografii posunout. Wiński letos za snímek Hranice lásky získal ocenění na Karlovarském festivalu v kategorii mezinárodní kritiky a byl nominovaný na hlavní cenu.
„Nová česká intimita jsou filmy, které vznikly ze zoufalství, jako provokace a pokus o oživení stojatých vod české kinematografie,“ píše Wiński v manifestu. „Je to naše vzpoura proti systému, vzniklá z touhy vzít osud do vlastních rukou, nečekat několik let na zelenou a doufat, že nám konečně někdo ten film schválí, zafinancuje a vyprodukuje.“
Lukáš Cigánek
Foto: Dalibor Glück