Skip to main content

Projekce filmu Vše o mé matce od španělského režiséra Pedra Almodóvara v pátek na Filmovce zahájila obnovenou programovou sekci Ikona, která se věnuje kultovním režisérům. Její dramaturgii měl na starost docent z britské univerzity University of Warwick José Arroyo, který se dílu Pedra Almodóvara věnuje od osmdesátých let minulého století.

Na páteční projekci mimo jiné zavzpomínal na uvedení oceňovaného snímku ve skotském Edinburghu. „Tehdy, když jsem film poprvé uváděl v Edinburghu na premiéře, a viděl jsem, jaké obecenstvo na něj jde, tak jsem znervózněl, protože to byly takové středostavovské paničky ve středním věku, které si dopoledne byly zanakupovat a přišly ověšené taškama z obchoďáku. A já jsem si říkal, sakra co si budou myslet o transsexuálech a o feťáckých jeptiškách,“ uvedl Arroyo.

Poté dodal, že se bát nemusel, protože publikum bylo viditelně dojaté. „Almodóvar je dostal do svého sevření a to je jeden z jeho velkých talentů. On dokáže u diváků vzbudit soucit s lidmi úplně z toho nejkrajnějšího okraje společnosti,“ řekl odborník.

Snímek španělsko-francouzské koprodukce z roku 1999 se věnuje hned několika komplexním tématům. Je o genderu, o genderových otázkách; co je to žena, co je člověk, matka a otec. Analyzuje mateřství na základě zkušeností několika žen. Arroyo také poukázal na specifické kulturní reference 20. století, kdy se podle něj Almodóvar dotýká třeba Trumana Capoteho, Garcíi Lorcy či Tennesseeho Williamse.

„Zkuste si všimnout i mizanscény, která je opravdu nádherná, především barvami, je tam hodně červené. Almodóvar to má velmi dobře promyšlené,“ pobídl diváky Arroyo. „Když se podíváte na jeho rané filmy, tak on nezačínal jako dobrý režisér, on byl dobrý vypravěč, ale to je něco úplně jiného, po těch 20 letech natáčení se stal opravdu skvělým režisérem,“ doplnil.

Programový ředitel Jan Jílek uvedl, že vedení LFŠ má z návratu pozastavené sekce Ikona radost. „Po několikaleté odmlce z důvodu covidové pandemie a jiných příčin se vrací do bloku Současnost sekce Ikona, ve které se ptáme, jak se ten a ten stal tím a tím,“ poznamenal. Ikonami v minulých letech byli Lars von Trier a Michael Haneke.

José Arroyo se dílu Almodóvara věnuje už od osmdesátých let v mnoha jeho článcích a publikacích. Také ho představuje prostřednictvím úvodů k DVD/Blu-ray vydáním Almodóvarových filmů nebo svých podcastů. Mimo jiné přispívá do prestižního časopisu Sight and Sound. Diváky bude filmy provádět po celou dobu festivalu. Mohou se těšit na mnoho dalších děl Almodóvara, jako jsou například Ženy na pokraji nervového zhroucení, Co jsem komu udělala? nebo Kůže, kterou nosím.

Autor: Kristýna Dočekalová
Foto: Eliška Bervidová