Skip to main content

Studentské filmy FAMU z doby nastupující normalizace se v neděli dopoledne představily v podobě pěti snímků režisérů Vladimíra Merty a Karla Smyczka. Oba umělci nastoupili na Katedru režie v roce 1970. „Na FAMU jsem se naučil, že s kamerou se dá bláznit,“ zavzpomínal na svoje filmařské začátky Vladimír Merta.

Merta i Smyczek zpracovali mimo jiné i povídky spisovatele Oty Pavla. Smyczek natočil příběh Kapři pro wehrmacht, Merta zase Smrt krásných srnců. „Ten film mě vždycky dojme, taky díky geniální hudbě,“ řekl Merta o svém absolventském filmu. V hodnocení ho sice jeho pedagog na FAMU pochválil za neobyčejnou výtvarnost, ale vytknul mu, že neposlouchá rady vyučujících. „Bohužel jsem za něj dostal trojku,“ dodal Merta.

Z Mertových studentských filmů diváci dále shlédli i snímek Ruce, v hlavní roli s Janem Krausem. „Vliv socialistického realismu tehdy už prosakoval na FAMU a projevil se i u mě. Snažil jsem se napodobit britský levicový film a trošku jsem se svezl na vlně toho realismu,“ popsal Merta, jak zpracoval příběh mladého rozhněvaného muže. Ve filmu se v jedné scéně objevil i sám Merta. Zahrál si majitele mopedu, který zmlátil Jana Krause.

„Mně se zdálo, že jsem na FAMU omylem. Já jsem se tam více méně přihlásil, abych nemusel jít na vojnu, a velmi mě překvapilo, že mě tam vzali,“ uvedl umělec, jenž je dnes známý zejména pro svou hudební tvorbu. Jako režisérovi se mu však podařilo natočit většinu svých filmů hned na první pokus. Záběry se neopakovaly, protože nebyl dostatek materiálu. Podle Metry jsou jeho filmy díky tomu autentičtější.

Návštěvníci si živou hudbu Vladimíra Merty budou moci užít v pondělí na Kolejním nádvoří od 20:30.

Autor: Adéla Černá
Foto: Radek Petrášek