Festivaloví dramaturgové věnovali letošní sekci Retrospektiva americkému filmovému tvůrci Howardu Hawksovi. O jeho životě a díle v pondělí v podvečer v rámci odborného programu v Malém sále Klubu kultury promluvili programová ředitelka LFŠ Iva Hejlíčková a dramaturg Michael Málek.
Jedna z nejvýraznějších hollywoodských osobností minulého století se do režisérské židle probojovávala dlouhých deset let. Kariéry ve světě amerického filmu byly v první polovině dvacátého století paradoxní, stejně jako autor sám: „V šestnácti letech přišel jako brigádník vyrábět rekvizity. Po deseti letech pozoruhodné cesty si založil produkční společnost, ale vadilo mu, že nemůže dění ovládat. Tak se stal režisérem,“ poznamenala na úvod Hejlíčková.
Hawks zůstával dlouho mimo větší pozornost, jeho filmy se vymykaly, podobně jako jeho přístup. Například sociální problémy pro něj na rozdíl od současníků nebyly zajímavé. Mohl za to jeho „aristokratický“ původ, neboť Hawksovi předci přišli do USA už v polovině sedmnáctého století a na konci devatenáctého století, kdy se narodil, byla díky úspěšnému podnikání rodina nadprůměrně bohatá. „Jeho filmy byly projekcí jeho ideálu a toho, jak by mohl fungovat,“ řekla Hejlíčková. „Filmy z jeho generace zestárly nejmíň, protože ho nezajímaly problémy doby,“ doplnil Málek.
„Hawks byl neznámý dlouhá léta, protože je to člověk, který se ve své 40leté kariéře věnoval všem žánrům, na něž dosáhl,“ komentovala Hejlíčková. Mezi jeho filmy tak diváci objeví westerny, ztřeštěné komedie, muzikály, gangsterky nebo filmy noir. „Představte si western od Hitchcocka, to nejde. U Hawkse si můžete představit všechno,“ dodal Málek.
Autor více než čtyřiceti snímků inspiroval mnoho pozdějších režisérských osobností. „I Tarantino přiznal, že při psaní Pulp Fiction si pouštěl prakticky celou Hawksovu tvorbu,“ podotkl Málek.
Diváci LFŠ mohli v rámci sekce Retrospektiva: Howard Hawks zhlédnout desítku filmů, reprezentujících průřez jeho bohatou tvorbou. Návštěvníci mohou ještě v úterý filmy Jeho dívka Pátek a Červená řeka, ve středu potom snímky Mít a nemít, Rio Bravo, Leopardí žena nebo Zjizvená tvář.
Autor: Jakub Hříbek
Foto: Magdaléna Šmídová