Sekce Filmová čítanka každoročně představuje různé směry a hnutí z historie filmu. Letos se můžete těšit na výběr z Britské nové vlny.
„Do stojatých vod britské kinematografie konce 50. let vpadla skupina filmařů se zcela odlišným chápáním role a podoby filmu. Přinesla jiný obraz Británie, jiné příběhy, jiné hrdiny. Tvůrci jako Tony Richardson, Lindsay Anderson, Karel Reisz či Jack Clayton točili snímky o dělnických hrdinech, o odvrácené straně třídního systému a ztracených iluzích. Přestože toto hnutí trvalo ve své čisté formě pouhých šest let, jeho dědictví nalézáme v britském filmu dodnes,” říká Iva Hejlíčková, dramaturgyně sekce.
Proč by si divák z programu LFŠ měl vybrat právě sekci Filmová čítanka: Britská nová vlna?
Protože by to byla známka dobrého vkusu? Žertuju. Ale jen napůl. Tahle sekce je uceleným korpusem snímků, představujících britský film v konkrétním čase, jako výsledek generační proměny, jako nesmírně silný autorský apel. Je mi jen líto, že nepromítáme Reiszův snímek V sobotu večer, v neděli ráno, který jsme uvedli v jiné souvislosti loni.
Pozn. Na 47. Letní filmové škole jsme představili režiséra českého původu Karla Reisze v rámci sekce Češi v zahraničí. Přečtete si rozhovor s dramaturgem sekce Janem Jendřejkem.
Jak se liší Britská nová vlna od jiných nových vln v Evropě? (např. francouzské a české)
Když to řeknu velmi jednoduše, filmová změna, která se přehnala západní Evropou na konci 50. a začátku 60. let, cílila podobnými prostředky v každé zemi k tomu tématu, které ji trápilo. A jiné byly i inspirace. Britská nová vlna je navázaná především na divadlo (ve smyslu adaptací), například německá zase na na literaturu. Britská řeší třídní systém, německá se vyrovnává s minulosti. Francouzi jsou na tom zase jinak, ty spojovala touha po změně, ne už společné téma. Ale to je opravdu jen velmi zjednodušeně.
Jak se promítá britská nová vlna do následné filmové tvorby? Ve kterých konkrétních filmech můžeme vidět její vliv?
Dědici britské nové vlny jsou všichni tvůrci, kteří se věnují sociálním tématům, kupříkladu Ken Loach či Mike Leigh, kterého jsme měli tu čest přivítat na LFŠ v roce 2018. Z mladších pak například Andrea Arnoldová.
Jaký je váš oblíbený film Britské nové vlny a proč?
Těžko vybírat, ale pravděpodobně Osamělost přespolního běžce. Pro skvělého Toma Courtenaye a jeho nevyhnutelné, tragické a přesto velmi čisté gesto.
Tony Richardson: Ohlédni se v hněvu (1959)
Jack Clayton: Místo nahoře (1959)
Tony Richardson: Osamělost přespolního běžce (1962)
Lindsay Anderson: Ten sportovní život (1963)