Sekce Příběh jednoho filmu představuje tituly, které jsou výslednicí celé řady tendencí, vlivů či inspirací. Projekce je doplněna kinolektorátem. Letos diváci zhlédnou film Život je krásný (It’s a Wonderful Life) od Franka Capry. Proč padla volba právě na tento titul, vysvětluje dramaturgyně Iva Hejlíčková.
„Kultovní klasika, americký vánoční evergreen a tragicky melancholické zakončení kariéry režiséra, jehož světonázor pomáhal Američanům v nelehkých letech hospodářské krize. Film za filmem tvrdil Frank Capra svým divákům, že i ten nejmenší z nich dokáže změnit svět a napravit každé institucionalizované zlo, rok za rokem za své snímky získával Oscary. Druhá světová válka ovšem změnila vše a nejmilovanější a nejosobnější Caprův film tak (na jistou dobu) v přízni publika propadl. Tím však jeho příběh zdaleka neskončil…,“ uvádí Iva Hejlíčková.
Život je krásný dnes patří mezi nejoblíbenější a nejmilovanější americké filmy. Na začátku jej ale kritika i publikum přijaly poměrně vlažně. Čím si v průběhu let získal takovou popularitu?
Svou kvalitou. A s tou byli diváci konfrontováni díky tomu, že film shodou okolností „vypadl z copyrightu“ a televize jej tedy bez větších nákladů mohly vysílat. A činily tak každé Vánoce (byť režisér ho jako „vánoční“ nikdy neplánoval), až se z filmu stala nezbytná součást amerických Vánoc a naprostá klasika.
Jde tedy o hřejivý, pozitivní snímek?
Zdaleka ne. Byť nese všechny znaky Caprovy populistické víry v obyčejného člověka, je to ve své podstatě dosti chmurná záležitost. A byť končí happy endem, cesta k němu a hlavně jeho cena jsou místy velmi neradostné.
Je film vedle silného příběhu a sdělení něčím výrazný i po technické stránce?
Život je krásný je skvěle napsaný a výborně natočený film, který využívá všech možností černobílého materiálu. Proto bych zavřela do tmavé díry toho, kdo se ho rozhodl kolorovat, protože to je zločin proti filmu.