Sekce Terra Festivalis uvedená poprvé na LFŠ 2019 představuje národní kinematografie, které se v posledních letech výrazně etablovaly na mezinárodní scéně. V brazilském výběru se objeví již známí artoví tvůrci (Kleber Mendonça Filho, Karim Aïnouz, Marcelo Gomes), stejně jako režisérské objevy (například dvě režisérky Maya Da-Rinová či Carolina Markowiczová).
Paleta prezentovaných témat bude opět velmi bohatá: integrace původních obyvatel do současné brazilské společnosti, život v Brazílii za Bolsonarovy éry či trauma z koloniální minulosti. Ve výběru se také objeví hned dva filmy s tématikou LGBTQ+, konkrétně zabývající se problematikou integrace trans osob do současného brazilského společenského systému.
Finální výběr je velmi různorodý i z hlediska žánrů – těšit se tak můžeme na precizně vysoustružená dramata, hluboké melodrama o sesterské lásce, černohumorné thrillery či na svrchovaně autorskou féerii o samotném procesu natáčení filmů. Spojovacím prvkem většiny filmů je pak kritický osten vůči současné brazilské společnosti, jejím principům hierarchie moci či jejímu komplikovanému vztahu k jakýmkoliv menšinám.
Současný brazilský artový film má své pevné místo v programech všech úrovní světových festivalů, od těch nejprestižnějších přehlídek až po malé lokální akce. Většina uměleckých filmů vzniká v zemi za pomoci koprodukce s Evropou (nebo jinými latinskoamerickými zeměmi, především Argentinou), což je statisticky vidět i na našem dramaturgickém výběru. Na LFŠ nečekejte žádnou lehkonohou sambu či joga bonito, ale naléhavé filmy splňující ty nejpřísnější světové artové standardy.
Dramaturg:
Jan Jílek, programový ředitel LFŠ UH odkojený JCVD v časopisu Cinema a filmovým klubem v Hradci Králové a následně vychovaný alma mater UP v Olomouci. Během LFŠ career stál za tolika současnými sekcemi a tolika hosty, že se postupem času stal odborníkem na vše (a zároveň na nic).