„Fragment Slunce letí k Zemi. Za 30 let ji mine nebo dojde k nárazu. Smiř se s tím,“ uvádí titulky na začátku filmového dramatu Brutální vedro. V neděli ho v předpremiéře mohli zhlédnout diváci na LFŠ. Ještě předtím se snímek režiséra Alberta Hospodářského odehrávající se ve světě ohroženém slunečním úlomkem představil na festivalu v Karlových Varech, kde soutěžil v sekci Proxima a získal zvláštní uznání. Do českých kin půjde od 31. srpna.
Fragment Slunce blížící se k Zemi a způsobující „brutální vedro“ je podle tvůrců metaforou pro environmentální strach a úzkost z nejisté budoucnosti. Nechává, ale prostor pro vlastní volnou interpretaci diváka. „Lidi jsou prostě zblbnutí tím, že tam mají to strašný vedro a to je vede k různým iracionálním jednáním a činům,“ řekla herečka Zdeňka Petrová. Snímek díky těmto aktuálním tématům rezonoval s mladým publikem už v Karlových Varech, jak vyzvihl dramaturg Jan Sedláček.
Snímek je rodinným projektem, hlavní postavu ztvárnil bratr režiséra Vincent Hospodářský, postavu Eli pak hraje přítelkyně režiséra Petrová a cyklistu ve vlaku namluvil tatínek bratrů Hospodářských. I příběh se zrodil právě na základě rodinného výletu, kdy se bratři poznávali a sbližovali.
Albert tehdy podezříval bratra Vincenta ze závislosti na technologiích. „Vymyslel jsem si takový koncept, že ho vezmu na tejden někam do divočiny. Bez mobilu, beze všeho. Jediný, co budeme mít, je ruční kamera a budu sledovat, jak to na něj působí,“ popsal svůj původní nápad. „Po půl hodině cesty vlakem jsem velmi rychle pochopil, že jsem se v něm mýlil, že Vincent je naprosto normální zdravej kluk, kterej je prostě komplexní,“ dodal.
Během besedy po promítání filmu na Filmovce padl z publika dotaz, kolik bizarních situací, jež se ve filmu objevily, bylo podle skutečných událostí. „Já bych řekl, že tak 30 procent se reálně stalo, 20 procent je nějaká parafráze toho, co se stalo, a tak 50 procent je prostě čistá fikce, nějaký konstrukt,“ odpověděl Hospodářský.
Prozradil, že například scéna, kdy osmnáctiletého Vincka osloví žena na autobusové zastávce v Pardubicích se záměrem ho svést, se jeho bratrovi opravdu stala. „Dostane ho to do velmi jako svízelný a nepříjemný situace. To je ale vlastně zároveň zajímavý, nebo situace, ze který něco prostě pramení. On je nucen se s tím vyrovnat,“ uvedl.
Vincent Hospodářský není hercem z povolání, ale po první herecké zkušenosti by se herectví chtěl nadále věnovat. „Já jsem to bral jako takový dar od něj. Protože je to obrovská příležitost, ne každý má šanci se do takové situace dostat. Takže jsem byl vděčný a chtěl jsem toho naplno využít,“ uvedl.
Režisér Hospodářský vystudoval Katedru dokumentární tvorby na pražské FAMU. Z dokumentu se pomalu přesouvá k hranému filmu. Podle něj film často diváci přirovnávají k dramatu scenáristky Kláry Vlasákové Běžná selhání (2022), který režírovala Cristina Grosan. Sám režisér uznal, že je v mnoha ohledech velmi podobný, ale je to pouze náhoda a podobné smýšlení tvůrců. Rozpočet na natáčení byl mezi šesti a sedmi miliony korun a celková doba natáčení činila přibližně 22 dní.
Autor: Kristýna Dočekalová
Foto: Magdaléna Šmídová