Skip to main content
Současnost

FAMU Films History 5:
Normalizace

Celé Československo neprožívalo po 21. srpnu 1968 zrovna ideální období. Vstupem armád Varšavské smlouvy na naše území byla násilně přerušena nejen „demokratizace“, ale také umělecká kariéra mnoha tvůrců a tvůrkyň, kteří studovali na FAMU. 

Mnozí sice školu dokončili, ovšem jejich jména a naděje dnes již odvál čas. Chvíli trvalo, než se normalizační personální čistky dotkly také vyučujících FAMU, a díky tomu mohl ještě v ročníku 68/69 na škole učit kupříkladu Evald Schorm.

Po roce 1970 již byli všichni Poučeni z krizového vývoje a na škole se začaly dít změny i v konceptu výuky. Hodně se prosazovala cvičení pro televizní vysílání, pracovalo se dle přesně daných konceptů či scénářů (např. playbackové cvičení), oslavoval se Vítězný únor atp. Studenti ve svých dílech častěji utíkali ke komornímu sci-fi, válečnému filmu či k filmům pro mládež. 

I v této neobvyklé době studovalo Katedru režie několik talentovaných tvůrců a tvůrkyň. Bohužel jejich vyhlídky na budoucí uplatnění v hraném filmu byly malé a celovečerní debuty mnohdy natočili až o deset let později (pokud vůbec).

Některým se povedlo uplatnit tu více (Emir Kusturica, Karel Smyczek), tu méně (Miloš Zábranský), některým až po roce 1989 (Zuzana Zemanová, Petr Koliha) a někteří, ač velmi talentovaní, nedostali prakticky žádnou velkou příležitost (např. Vladimír Merta).

V rámci letošního programu budete mít možnost poznat výběr nejzajímavějších studentských filmů dané doby. Nejen v klasických programových blocích ale také v rámci kinolektorátů a besedy s hosty. 

Díky portálu FAMU Films mají diváci k některým filmům přístup již dnes. Doporučujeme kupříkladu snímek Hospoda u Ježíška (1973): bakalářský film režiséra Vladimíra Merty, který je prvním potvrzeným letošním hostem k sekci FAMU history.

Dramaturg:

Jan Jendřejek, svůj zájem směřuje k historii českého, respektive československého filmu. Rád objevuje jeho různá neprobádaná zákoutí. Český film rozhodně nezatracuje a stejně tak ani jeho tvůrce, kteří se dokázali prosadit i v zahraničních podmínkách.