Jak využít potenciál, který v sobě skrývá filmová animace pro vzdělávání, a jak zapojit do běžné výuky nejnovější technologie představila v neděli v dopoledním Industry Programu trojice odborníků. O své nejnovější poznatky a zkušenosti z oblasti animace se s návštěvníky Filmovky podělili Jan Kolegar z Aeroškoly, Markéta Slachová a Veronika Stojanovová z Galerie hlavního města Prahy a Martina Voráčková z Animánie.
Lektorky z Galeria hlavního města Prahy nastínily posluchačům, jak jejich oddělení využívá při vzdělávání nové technologie. Jejich nejnovějším projektem je animační stolek, který původně sloužil pro „stop motion“ animační techniky a „live view“ projekce, jako jsou například různé audio-vizuální experimenty nebo stínové divadlo. Objevily se ale i další funkce, ke kterým lze zařízení využít. Stolek dokáže být současně skenerem pro dokumentaci výtvarných prací, light boxem pro fotografování drobných objekt, ale i mini green screenem pro klíčování objektů.
„Naším cílem je zapojování nových technologií a digitálních nástrojů vhodným, adekvátním a kreativním způsobem, který vyplývá z jejich specifických kvalit. Chceme hledat způsob, jak s nimi ve spojitosti s uměleckým dílem důkladně pracovat, a to jak v aktivnější, tak i pasivnější roli,“ vysvětlila Stojanovová.
Kolegar zastupující pražskou organizaci Aeroškola, která se zabývá filmovým vzděláním pro mládež, představil koncept 360° stop-motion animace. Ta vzniká opakovaným procesem focení a přesouvání předmětů, loutek nebo lidí na scéně. Jednotlivé fotky puštěné rychle za sebou tvoří následně pohyb.
Vedle nejnovějších animačních inovací určených ke vzdělávání představila v závěru debaty Martina Voráčková také mezinárodní vzdělávací projekt CinEd. Jde e o program filmové výchovy, který zpřístupňuje evropské filmy dětem a mladým divákům ve věku 6-19 let. CinEd aktuálně zahrnuje 16 institucí ze 13 zemí, českým partnerem projektu je Asociace českých filmových klubů. „Projekt si klade za cíl učit se o filmu a filmem v rámci společného evropského procesu,“ uvedla Voráčková.
Autor: Barbora Směřičková
Foto: Eliška Bervidová