Kaplanoglu: Bez znalosti lokace bych vůbec nemohl pracovat
Práce s lokacemi, světlem a hudbou je pro tvorbu tureckého režiséra a scenáristu Semiha Kaplanoglua velmi důležitá. Místo musí vidět dopředu a často si zde, klidně i měsíce před začátkem natáčení, plánuje postavení kamer či využití slunce a stínu. Meditativní a mystický styl vyprávění příběhů je pro něj typický. Namísto hudby raději ve svých snímcích využívá zvuky přírody, které lépe zachytí atmosféru místa.
„Scénář rodící se v mé hlavě zezačátku píšu ve formě poznámek a už v té době se v mé mysli konstituuje to, jak by mělo vypadat místo, kde se děj odehrává. Dokonce některé významné části scénáře píšu až na vybraných lokacích. Poznamenávám si také, kdy je na místě optimální světlo nebo v jakém ročním období je dobé točit,“ popisuje rodák z Izmiru.
Na místo se před natáčením vrací několikrát se zvukovým režisérem a art directorem, aby zjistil, zda je vybraná lokace skutečně vhodná. Během roku stráví Kaplanoglu i pět měsíců na cestách, aby poznal místa, na kterých by v budoucnu mohl točit. „Všude fotím a když píšu nový scénář, tak si vzpomenu na místo, kde jsem kdysi byl, a které bych mohl využít, a jedu se tam znovu podívat,“ říká oceňovaný režisér. „Bez znalosti lokace bych vůbec nemohl pracovat.“
V pátek ředitelka festivalu Radana Korená a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš Semihu Kaplanogluovi předali cenu Asociace českých filmových klubů. Na LFŠ se v minulých dnech promítalo jeho pravděpodobně nejslavnější dílo; trio filmů Vejce (2007), Mléko (2008) a Med (2010). Za závěrečný snímek trilogie získal na berlínském filmovém festivalu hlavní ocenění Zlatý medvěd za nejlepší film.
Lukáš Cigánek
foto: Marek Malůšek