Krátce řečeno, jedna z největších režisérských osobností klasické hollywoodské éry, jejíž retrospektiva bude na 49. Letní filmové škole jednou ze sekcí bloku Historie.
Během čtyř desítek let své kariéry natočil westerny (Červená řeka, Rio Bravo), ztřeštěné komedie (Jeho dívka Pátek, Leopardí žena), dobrodružné filmy (Hatari!), muzikály (Muži mají radši blondýnky), gangsterské filmy (Zjizvená tvář), filmy noir (Hluboký spánek) – a všechny patří k vrcholům toho či onoho žánru. A na rozdíl od snímků mnoha jeho současníků nezestárly.
Příčin je hned několik. Hawks celý život spolupracoval s vynikajícími scenáristy, měl mimořádný cit pro herce, které nechával improvizovat, přivlastnit si dané postavy a dosahoval tím dodnes působivé živosti a autenticity. Čímž se dostáváme k termínu, pro který by takový Peter Bogdanovich zabíjel: hawksovský dialog. Posuďte sami.
A ty hawksovské hrdinky! Na rozdíl od většiny jeho vrstevníků Hawkse nezajímaly rodiny, děti ani šťastné konce. Navzdory svému hluboce konzervativnímu přístupu k ženám v osobním životě přivedl Hawks na plátno velmi originální typ ženské hrdinky (a feministky ho za to milovaly). Samostatné, nezávislé, vtipné a energické, které se svému mužskému protějšku minimálně vyrovnaly (a nebyla to zdaleka jen Katharine Hepburnová).
Ale Howarda Hawkse nechceme představit zdaleka jen kvůli nim. Rádi bychom připomněli, že dobrý žánrový film je neocenitelná komodita, kterou je stejně těžké najít jako natočit. A také vám nabídli měřítko, podle kterého můžete posuzovat ty současné. Nebudete v tom sami: když Quentin Tarantino psal Pulp Fiction: Historky z podsvětí, absolvoval úplnou retrospektivu Howarda Hawkse.
Dramaturgové:
Iva Hejlíčková, programová ředitelka, kromě organizování a zařizování Letní filmové školy se věnuje především anglosaské kinematografii a úplně nejradši má klasický Hollywood a (skoro) všechny jeho tvůrce.
Michael Málek, vysloužilý distributor a dramaturg, příležitostný filmový historik, který se snaží sledovat, co se všechno v různých časech a na různých místech s filmem dělo a děje, ale především se dlouhodobě zabývá Hollywoodem a vším, co s ním souvisí.