Skip to main content

Propásli jste v úterý dopoledne debatu o tom, jak si založit vlastní filmový klub nebo kino? Provedeme vás procesem, na jehož konci můžete i vy sami začít promítat. O užitečné rady se podělil Petr Vítek, jeden ze zakladatelů kina Aero a vedoucí vzdělávacího projektu Nové kino. Své projekty i zkušenosti také sdíleli Kristýna Genttnerová z projektu Promítej i ty!, Ivana Formanová z KineDoku, Lukáš Foldyna, klubista z Frýdlantu nad Ostravicí, a Iva Hejlíčková, programová ředitelka Letní filmové školy.

  1. Ujasněte si, PROČ chcete promítat. Je to kvůli tomu, že ve městě, kde žijete, není kino? Nebo tam funguje, ale nehrají v něm to, co byste chtěli vidět? Anebo stojíte o to si promítání jen tak zkusit?

Ve chvíli, kdy znáte svou startovní pozici, podívejte se, zda ve vašem městě už někdo kino provozuje, nebo ne. Pokud odpovíte ano, pokračujte ve čtení k bodu 2, pokud odpovíte ne, pokračujte k bodu 5 a 6.

  1. Ve vašem městě kino funguje. Nejsnazší je proto zajít za jeho provozovatelem a nabídnout mu pomoc. Připravte si koncept změny, který mu předložíte. Víte, co je vaším cílem? Chcete navrhnout jinou dramaturgii, uspořádat přehlídku nebo založit filmový klub?

  2. Při jednání s provozovatelem kina se držte motta Ivy Hejlíčkové, programové ředitelky Filmovky: „Děláte to výborně, ale pojďme to udělat ještě lepší!“

  3. Pokud se nedohodnete, nevadí. Ještě je možnost kino si pro svou akci pronajmout.

  4. Ve vašem městě kino nefunguje. Zkuste vypátrat, jestli tam není prostor, který byl dříve využíván jako kino. Můžete se domluvit na jednání s majiteli a kulturní místo opět obnovit. Vždycky je snazší pracovat v kině, i když nefunkčním.

  5. Ve vašem městě kino nefunguje a nikdy nefungovalo. Vaším úkolem je tedy najít vhodný prostor k promítání. Hledejte místo, které má vysoké stropy a možnost zřízení kavárny nebo baru. Nezapomeňte, že nové kino by mělo být pro lidi dostupné, můžete využít i prostor, kde se nějaké aktivity už dějí a lidé jsou zvyklí ho navštěvovat. Nejdůležitějším bodem je, abyste vytvořili prostor, kde se lidé budou cítit dobře.

  6. Nyní už jste prostor sehnali. Je na čase se vybavit technikou. Při výběru myslete na svou cílovou skupinu. Skupina nadšených klubistů vám odpustí i promítání na bílou zeď, veřejnost si tak ale například film Oppenheimer neužije.

  7. Smiřte se s tím, že nemůžete vysílat pouze artové filmy, protože jinak vaše promítání zase brzy skončí. Podívejte se na stránky Unie filmových distributorů a najděte si 20 nejnavštěvovanějších filmů za poslední týdny. Mainstreamovým filmům se ve svém programu nevyhnete.

  8. Každé kino, kromě multiplexů, potřebuje i další zdroje financování kromě prodeje vstupenek. Na začátku vám základ příjmů bude tvořit polovina z ceny vstupenek (druhá polovina připadne distributorovi) a tržby z baru nebo kavárny. Pokud se ale budete chtít rozrůstat, musíte hledat podporu i jinde.

  9. Pokud jste se po přečtení všech bodů zalekli a najednou váháte, jestli je založení kina pro vás, využijte podpůrných projektů, které vám vaše první kroky do světa kin ulehčí. Zapojit se do projektu Promítej i ty! od festivalu Jeden svět může každý. Po registraci dostanete přístup k databázi dokumentárních filmů, z nichž si kterýkoliv můžete vybrat k projekci. Film máte k dispozici zdarma a vaší povinností je i zdarma ho promítat. Můžete klidně promítat pro sousedy na dvoře, na počtu diváků nezáleží.

  10. Když získáte více sebedůvěry a budete si chtít vyzkoušet, jak zvládat i ekonomickou stránku promítání, zapojte se do projektu od KinoDok. Jejich dokumentární filmy už můžete promítat i za vstupné. Stejně jako Promítej i ty! vám KinoDok může poskytnout materiály k propagaci filmu a naplánovat debatu či setkání s hostem po projekci.

  11. Další možností je založit si filmový klub. K jeho fungování vám podle klubisty Lukáše Foldyny z Frýdlantu nad Ostravicí stačí tři věci. Podpora zřizovatele kina, váš čas a úsilí a zakotvení se v nějaké komunitě klubistů, například AČFK, abyste získávali zpětnou vazbu na vaši činnost.

  12. Vše je naplánované a blíží se samotné promítání. Své diváky potěšíte tím, pokud si nejprve před plátno sami stoupnete a přivítáte je. Film můžete i krátce uvést, vysvětlit, proč jste ho vybrali nebo ho zasadit do kontextu. „Nebojte se svých diváků. Vyprávíte jim příběh, chcete je pozvat na film, tak si s nimi povídejte,“ dodala radu na závěr Iva Hejlíčková. „Ale nesmíte tím člověka umlátit. Deset minut maximálně,“ uzavřela.

Autor: Adéla Černá

Foto: Radek Petrášek