Skip to main content

Sekce Ikona, která se věnuje kultovním režisérům současnosti a pátrá po tom, jakým způsobem dospěli k svému ikonickému statusu, se po covidové pauze vrací v plné síle.

Základní otázku sekce lze formulovat následovně: „jak se XXX stal XXX“. V roce 2018 tedy „jak se von Trier stal von Trierem“ a v roce 2019 „jak se Haneke stal Hanekem“. V posledních třech letech se Ikona stala nejvážnější dramaturgickou obětí pandemie. Jedním z jejích základních aspektů je totiž angažmá zahraničního filmového historika a předního evropského odborníka na danou osobnost. O to větší máme radost z plnohodnotného návratu této sekce v rámci LFŠ 2023. Dramaturgie se letos ujal docent působící na britské University of Warwick José Arroyo.

Pedro Almodóvar točí filmy již pátou dekádu. Ve svém raném období, završeném snímkem Co jsem komu udělala?, býval miláčkem madridské undergroundové scény (La nueva movida madrileña) a zároveň umělcem, který ji nejvýstižněji reprezentoval. Filmovou tvorbu pod hlavičkou vlastní produkční společnosti zahájil odvážným gay melodramatem s názvem Zákon touhy, v němž proměnil to, co bylo doposud zapovězeno a tabuizováno, v symbolickou vlajkovou loď nového, postfrankistického Španělska, a to jak v domácích, tak i v zahraničích vodách.

Následná bláznivá komedie Ženy na pokraji nervového zhroucení se stala největším kasovním trhákem v dějinách španělského filmu.

Od té doby dozrál tento původně nepříliš technicky zdatný filmař v uznávaného mistra filmového umění (Mluv s ní či Kůže, kterou nosím). V režiséra, jenž umí své publikum rozplakat (Vše o mé matce) a zároveň se nebojí rozkrývat složitou tématiku genderu a sexuality (Na dno vášně či Špatná výchova).

Pedro Almodóvar je osobitým tvůrcem kombinujícím různorodé žánry a těžícím z vlastní zkušenosti (Bolest a sláva). Tvůrcem formálně odvážných snímků, které v člověku často probouzejí smích i pláč. Snímků, které musíte vidět.

Dramaturg: 

José Arroyo, docent na britské University of Warwick, se dílu Pedra Almodóvara věnuje již od osmdesátých let minulého století a kromě četných článků a publikací jej soustavně představuje prostřednictvím úvodů k DVD/Blu-ray vydáním Almodóvarových filmů a také ve svých podcastech (například First Impressions – Notes on Films and Culture).