Spisovatelka, scenáristka a publicistka Klára Vlasáková v pátek na Filmovce představila svůj nový román Těla. Prolínají se v něm příběhy dvou hlavních protagonistek – matky Marie, jež čtenářům přibližuje stáří a s ním spojené „mizení“ z veřejného dění, a její dceru Rózu, která zase poukazuje na zkušenost s mateřstvím a komplikovanou cestu zrození nového života. Na dotazy moderátora Václava Maxmiliána i diváků Vlasáková odpovídala ve Stanu literatury ve Smetanových sadech.
Debatu doprovodilo také její autorské čtení z představovaného románu. Hned v úvodu první kapitoly Marii popisuje jako svraštělou, starou tělesnou schránkou, sama postava kritizuje své obarvené, jinak šedivé vlasy a těžce snáší své stáří. I přes to, že je autorka o 30 let mladší než hlavní hrdinka, inspiraci a zkušenosti u starší generace hledala pouze minimálně.
„Autoři a autorky by měli být schopni se vcítit do postavy, která neodpovídá jejich věku, jejich genderu, nebo má jiné socioekonomické zázemí. Mělo by to být součástí autorské výbavy,“ řekla spisovatelka.
Těla, ale také úspěšnou románovou prvotinu Praskliny, by ráda zpopularizovala v zahraničí. Nedostatečný překlad českých knih bere jako jedno ze slepých míst české kulturní politiky. „Jak je česká literatura propagovaná v zahraničí, souvisí i se státní podporou. Máme obecně řadu autorů a autorek, kteří by mohli být více překládání,“ dodala.
Během diskuze zmínila i svou další profesi – scenáristiku. Její poslední scénář k filmu Běžná selhání byl nominován na Cenu české filmové kritiky. Scénář ke knize Těla by ale napsat nezvládla. „To je moje představa pekla, napsat ze své knihy scénář nebo ze scénáře knihu. Cítím, že je to pro mne uzavřené a vyřešené. Spíš bych to nechala na někom jiném,“ podotkla.
Stan literatury návštěvníkům festivalu už během sobotního odpoledne nabídne i další známé autory – Patrika Bangu nebo Petra Hrušku. Ve večerních hodinách pak stan zaplní nejlepší slameři s programem Slam poetry exhibice.
Autor: Tereza Bartáková
Foto: Marek Malůšek