Práce s tělem a duší člověka stojí od zrodu média virtuální reality v popředí zájmu mnoha tvůrců a tvůrkyň. Zatímco z počátku byli limitováni technologickými možnostmi, v posledních letech se otevírají nové možnosti, jak fenomén těla a duše ve virtuální realitě reprezentovat. Filmaři se tak ve svých dílech snaží vtělit do různých etnik, živočišných druhů, entit a také emocionálních stavů a zákoutí mysli.
Jeden z důležitých milníků z hlediska práce s tělem ve virtuální realitě představovalo používání vlastních rukou v rozhraní virtuálního světa. Umělá inteligence dnes umí již rozpoznat lidské ruce, které se stávají důležitým komponentem zážitků. Ovladače postupně nahrazují naskenované ruce diváka, jenž jimi může brát virtuální objekty, používat gesta aj.
Jedním z projektů propojujících práci s tělem a téma duševního zdraví je například český snímek Tmání (2022), který nás zavádí do duše člověka sužovaného depresí. Vedle možnosti ovládat příběh svýma rukama zapojili tvůrci i další tělesný aspekt – tedy hlas. Jiným významným projektem provazujícím práci s tělem a psychikou je polský projekt Ztráta kontroly (2022), jež intenzivně pracuje s pohybem diváka po virtuálním prostoru a dává mu zakusit pocit frustrace ze ztráty kontroly nad sebou samým. Specificky s tělem a psychikou pak pracuje projekt Člověk plastový (2022), v němž se diváci proměňují v plastovou entitu a zároveň jsou podvratně nabádáni vypravěčem, aby tento stav přijali a nebránili se mu.
Letošní VR sekce vám tedy umožní intenzivní a různorodé transformační zážitky – z dalších témat zmiňme třeba transgender, body positivity, těhotenství nebo autismus.
Více se o virtuální realitě a třeba i o tom, jaké terapeutické možnosti, či rizika traumatu přináší náhled života odehrávajícího se v jiných digitálních dimenzích, dozvíte v pořadu ArtCafé na stanici Českého rozhlasu Vltava, kde Anna Herza Tydlitátová mluvila s umělcem Andrejem Boleslavským, dramaturgem LFŠ Ondřejem Moravcem a programovým ředitelem Janem Jílkem.
Dramaturg:
Ondřej Moravec, dramaturg sekce virtuální reality na Filmovce, ale přelítává v průběhu roku i na pozici VR tvůrce. Vedle virtuální reality se věnuje i psaní klasických scénářů pro „placaté“ filmy, které nemají „placatý“ obsah.