Skip to main content

Největší hit letošního léta, který utržil už téměř 800 milionů dolarů, rozpoutal ve společnosti vášnivé diskuze. Stejně tomu bylo i v poslední debatě v Respekt stanu na letošní Filmovce o tom, zda Barbie je, nebo není feministka. Nad obsahem celého filmu i nad tím, co se za ním skrývá se zamýšleli Silvie Lauder, Petra Chaloupková, Antonín Tesař a Jindřiška Bláhová.

Stereotypní Barbie ztvárněná herečkou Margot Robbie má existenciální krizi a začne si klást otázku o životě, smrti a své vlastní identitě. Vypraví se tak z ideálního matriarchálního růžového světa, kde vládnou ženy a vše je dokonalé, do skutečného světa, kde vládne patriarchát a vše je naopak. Světy se nakonec protnou a Barbie je nucená zachránit jeden nebo druhý.

„Barbieland je obrácený patriarchát. Je to pro mě vize světa, který nám předkládá korporace, která nám tvrdí, že se jedná o skutečný feministický sen. Ale v realitě to ten ideál podle mě není,“ otevřela debatu Silvie Lauder.

Film vznikl na objednávku firmy Mattel, a jak říká i jeho ústřední slogan, je pro všechny, kdo panenku Barbie nenávidí, i pro všechny, kdo panenku Barbie milují. Podle účastníků debaty je právě tato myšlenka hlavní klíč, proč může být s filmem spokojený opravdu každý. Sám film se prezentuje jako esej o feminismu a kritice korporátu.

„Mattel se snažil nastolit smířlivý, progresivní diskurz ve smyslu feminismu. Panenka může mít devadesát, šedesát, devadesát, může být nerealistická, blonďatá, ale zároveň může být feministka. Může si splnit sen a být prezidentkou, astronautkou, možnosti jsou nekonečné,“ vysvětlila Bláhová.

Otázka, kterou se v debatě ale následně snažili všichni účastníci rozkrýt byla, zda ve skutečnosti nejde o podvod, a jestli opravdu může panenka přispět k emancipaci. Odpověď ale není jednoznačná, stejně jako to, jestli Barbie je, nebo není feministka. „Každý ten film čte jinak a každý si musí udělat svůj názor,“ řekla Chaloupková.

„Kdyby film měl být feministická kritika té značky, tak by musel být mnohem radikálnější, aby to nějak obstálo. Zároveň ale je velmi feministický a už teď vidíme, že i úspěšný. Otevírá spoustu témat, která se v něm explicitně řeší. Samozřejmě, když to bude chtít někdo číst antifeministicky, tak si skulinku najde taky,“ doplnil filmový publicista Tesař.

Autor: Barbie Směřičková

Foto: Radek Petrášek