Skip to main content

Během úterního odpoledne zhlédli návštěvníci Filmovky československé drama Oběť režiséra Michala Blaška. O tvorbě filmu a překážkách hovořil režisér společně se scenáristou Jakubem Medveckým po jeho projekci. Intenzivní příběh, vyprávějící o střetu dvou menšin, se během posledního roku představil nejen českým divákům, ale i na festivalech v Torontu a Benátkách.

Sociálně kritický československý snímek Oběť, který měl svou premiéru v minulém roce, se stal autorovou celovečerní prvotinou. Vypráví příběh Ukrajinky Ireny, žijící na českém maloměstě, která se dlouhé roky snaží o české občanství. Během krátké návštěvy Ukrajiny kvůli zřízení víz ji ale překvapí nečekaná zpráva – a to, že byl její syn zbyt skupinou Romů. Tento impuls rozjede vlnu událostí, které rozpoutají nenávist a útoky, přestože pravda o chlapcově zranění může být někde úplně jinde.

O filmu, který zabral režisérovi a celé filmařské skupině přes pět let, diskutoval s diváky po projekci. „První návrh filmu byl úplně odlišný. Hlavní protagonisté měli být Češi a mělo se jednat o konflikt Čechů a Romů. Rozhodli jsme se ale pro konflikt dvou minorit, které jsou podle českých žebříčků nejméně oblíbené,“ řekl Blaško. Zároveň se inspiroval událostmi z Paříže, Hamburku i české Břeclavi, kde se podobný příběh odehrál v roce 2013.

Do tvorby filmu mu silně zasáhla koronavirová pandemie. „Celý film jsme měli hotový, na závěrečnou scénu jsme ale kvůli covidu čekali pět měsíců, otěhotněla nám hlavní postava a natáčeli jsme chladné počasí v srpnu. Bylo to těžké, ale zvládli jsme to,“ okomentoval Blaško.

Michal Blaško na sebe upozornil už jako student. Jedna z jeho tehdejších prací, krátký film Atlantida, obdržela od České filmové a televizní akademie Českého lva za nejlepší studentský film roku 2018. Později se proslavil především divácky oceňovanými minisériemi Případy prvního oddělení nebo Podezření. Jeho další krátké filmy se řadu let objevují na plátnech prestižních festivalů. Ve svých 33 letech je tak označován za nejprogresivnějšího československého režiséra současnosti.

Na další cenu ČFTA za nejlepší režii byl nominovaný i film Oběť, ocenění ale obdržel Petr Václav za film Il Boemo, který mohli návštěvníci festivalu zhlédnout během pondělního dopoledne v Klubu Kultury.

Co nového od loňské Letní filmové školy přinesla česko-slovenská kinematografie, představila sekce České a slovenské novinky. Návštěvníci mohli zhlédnout 16 filmů, mezi nimiž byly například projekce Brutální vedro, zmíněné Il Boemo nebo Citlivý člověk. Během posledních dní festivalu je ještě možné shlédnout filmy Přišla v noci, Piargy nebo zakončovací film Úsvit.

Autor: Tereza Bartáková

Foto: Michael Džindžichašvili