Skip to main content

Quentin Tarantino, oceňovaný režisér i scenárista, napsal svou první populárně naučnou knihu. Dílo s názvem Filmové spekulace vyšlo anglicky  loni. Do češtiny je přeložili a na Filmovce v úterý představili programová ředitelka Letní filmové školy Iva Hejlíčková a dramaturg Michael Málek.

„Buď vás na ni nalákáme, nebo vás znechutíme. Byť to není životopisná kniha, prozrazuje o Tarantinovi daleko víc, než byste si mysleli,“ řekla Hejlíčková na veřejném čtení v úterý v podvečer ve Stanu literatury. Společně s Málkem se podělili o čtyři ukázky z různých částí knihy.

Tarantino v knize popisuje, jak začal chodit do kina. S sebou ho brali rodiče a on brzy pochopil, že večerní program je čas dospělých. Dodržoval proto dvě jasná pravidla, aby mohl ve světě dospělých zůstat: „Nebuď osina v zadku a během filmu se neptej na blbosti.“ V té době budoucímu režisérovi bylo osm let, takže ve filmech nerozuměl všem zápletkám a narážkám. Podle něj to ale nebylo důležité, rád s rodiči trávil čas, poslouchal jejich hodnocení a mohl tak film vnímat i z jejich perspektivy.

Hejlíčková s Málkem také posluchačům přečetli kapitolu o muži, který zásadně ovlivnil Tarantinův život. Afroameričan Floyd Ray Wilson byl přítel nejlepší kamarádky jeho matky a nějakou dobu bydlel ve stejné domácnosti jako mladý Quentin. „Konečně jsem si mohl povídat s někým, kdo věděl, o čem je řeč,“ uvedl Tarantino.

Právě díky němu se Tarantino seznámil s tím, jak scénáře vypadají, a začal se zaobírat myšlenkou, že by je také mohl začít psát. Námět Tarantinova úspěšného filmu Nespoutaný Django dokonce Wilson inspiroval. Jeden z Wilsonových scénářů, který nikdy nedokončil, také vyprávěl epický příběh o černém kovbojovi. „Nevím, jak zemřel, kde zemřel nebo kde je pohřbený, vím ale, že jsem mu měl poděkovat,“ napsal v knize Tarantino.

Kniha Filmové spekulace od Quentina Tarantina vyšla v českém překladu letos. Režisér se v ní věnuje tomu, jak si k filmu utvořil vztah už jako dítě, a analyzuje snímky ze 70. let, které ho jako autora formovaly.

Autor: Adéla Černá

Foto: Eliška Bervidová